tisdag 29 oktober 2013

Framtiden

Det här inlägget har visst skapat viss debatt http://blondinbella.se/2013/10/spara-till-vart-barn/. Jag tror förstås att den satsning vi gör på vår ekonomi ska smitta av sig på barnen. Med risk för att låta töntig så hoppas jag faktisk att de ska få med sig den glädje och kraft det ger att ha kontroll över ekonomin.

Vi har inget separat sparande till barnen utan satsar på att framtida övervärde i huset ska bekosta det första boendet som sen kan samägas en tid för att sedan köpas ut till marknadsvärde.

Mina föräldrar sparade i fonder till mig. Det var bra att ha en grundplåt men tyvärr skapade det en lite osund maktbalans eftersom mina föräldrar ville utöva inflytande över vad pengarna användes till. Jag tror inte att vi kommer att ha något regelrätt sparande till våra barn utan fortsätta som vi gör nu att spara för t ex semestrar mm. En fråga är förstås hur man ska finansiera större händelser i barnens liv som språkresor, mopeder och körkort. Det är ju lätt hänt att man tänker att man tar det när det kommer men det vill det ju till att pengarna finns då. En lösning tycker jag är att vartefter barnen blir äldre inkludera den här typen av poster i budgeten, då får man en överblick över framtida kostnader, behovet av besparingar och kan därmed planera bättre.

Så även om vi inte har något separat sparande till våra barn så kommer jag i vart fall att försöka lära dem att ha kontroll över sin ekonomi!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar